mandag den 17. oktober 2011

Filtede futter - OPSKRIFT


Har skrevet det før, skriver det igen; Jeg elsker at lave de her futter, de er super nemme, ideelt begynder projekt eller tv-projekt :-) God ide til julegave eller bare værtinde gave? 

Her har du opskriften så du også kan lave filtede futter til familien og venner:

Filtede futter
Lune strikkede filtede futter til hele familien
Str. (2-4)  6-8  (10-12) år  Dame  (Herre)
Materialer: (100) 150 (150) 200 (200) gram Lima 100% uld fra Hjertegarn
Pinde: nr. 5½
Strikkefasthed: 15m på nr. 5½ = 10cm

Slå (48) 52 (56) 64 (68) m op og strik retstrik.
Når arbejdet måler (12) 12 (13) 13 (14) cm, lukkes (8) 8 (8) 10 (10) m af i hver side = (32) 36 (40) 44 (48) m.
Fortsæt med at strikke over disse masker til arbejdet måler (18) 21 (24) 28 (31) cm.
Strik skiftevis 2 ret og 2 ret sammen pinden ud = (24) 27 (30) 33 (36) m.
Strik 2 pinde uden indtagninger.
Strik skiftevis 1 ret og 2 ret sammen pinden ud = (16) 18 (20) 22 (24) m.
Strik 2 pinde uden indtagninger.
Strik alle masker 2 ret sammen pinden ud = (8) 9 (10) 11 (12) masker.
Strik 2 pinde uden indtagninger.
Bryd garnet så der er en passende lang tråd til at sy sammen med.
Træk maskerne sammen og hæft godt.
Sy futten sammen på oversiden, de øverste (8) 8 (8) 10 (10) aflukkede masker sys ikke sammen, men foldesud mod retsiden.
Sy futten sammen midt bag.

Filtning: Skoene filtes ved vask i maskinen på 40 grader i cirka 1,5 time og der bruges et uldvaskemiddel til filtningen. Resultatet kan variere fra maskine til maskine, men erfaringen viser at hvis man vasker det, der skal filtes sammen med andet tøj (f.eks cowboybukser eller et håndklæde) giver det et godt resultat. 
Efter vask strækkes og formes skoen i facon og stilles til tørre. 






Herunder stemningsbilleder fra nogen af de futter jeg har lavet :-)
















God strikkelyst!


10 kommentarer:

  1. Tak fordi du delte opskriften - jeg har lige brugt den til min første filtede sutsko.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne bruge den! Futterne er faktisk også en ret god julegaveide :-)

      Slet
  2. Hej

    Jeg tænker på HVORDAN man former dem når de kommer ud af maskinen ?


    MVH
    Anette Schultz

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Jeg tager dem på min fod eller finder en fod der minder om størrelsen (min mand eller børns) og så former futterne ved at gå en 10-20 skridt i de nyfiltede/vaskede futter 😃

      Slet
  3. ÅH GUD..... jeg havde ikke gemt din opskrift eller din blogside... og elsker dine futter...
    Googlede Dittes sutsko og der kom en side om med en blondines ballerinaer op... og jeg blev helt skræmt....
    Men så kom hukommelsen igen og jeg huskede du klader dem futter....

    pyhhhh..... så kan jeg igen strikke til venner og familie!!!
    OG... gemmer straks din blog som direkte link på min computer *G*

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  5. Det er simpelthen sådan en god begynderopskrift og et dejligt TV-projekt. Jeg strikker dem i Drops Nepal og er i gang med forhåbentligt vellykkede par nummer 5. Min svigermor var på besøg i sidste måned og blev i nogle dage, og hun har ikke strikket siden hun var en lille pige, og det var simpelthen så fint et projekt at sidde med. <3

    Tak for opskriften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katja
      Tusind tak for din kommentar 🤩😊 Hvor er det dejligt at bøde du og din svigermor har så stor glæde af opskriften 😊👍🏻 Jeg kan også fortælle at jeg fortsat altid har et par igang i min strikkekurv 👌🏻 Det er nemlig sådan et fint projekt 😃
      Tak for at du tog dig tid til at kommentere her ❤️
      Med kærlig hilsen Ditte

      Slet
  6. Takker for en super opskrift, har strikket og filtet 5 par i år til julegaver og et enkelt par til manden før jul, han elsker dem og de kommer på lige så snart han er indenfor dørenhver dag

    SvarSlet
  7. Tak for opskriften, jeg har tidligere strikket en lignende model men manglede opskrift på børne størrelser 👍

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...