tirsdag den 17. juli 2012

Strikket baby vinterhue

Jeg er helt pjattet med djævlehuer. Synes simpelthen de er så kære til alle små unger. Derfor var det også netop en djævlehue der var den første ting jeg lavede da jeg lærte at strikke. Siden har jeg lavet nogle stykker, men jeg synes det gik lidt langsomt på pind 3 og ville gerne lave en hue på en større pind. Det er nu lykkedes mig at knække koden/ indse det åbenlyse for, hvordan jeg bruger lige præcis det garn og den størrelse pind jeg har lyst til og stadig få en hue i den rigtige størrelse!

Når opskriften f.eks. siger at strikkefastheden er 26 masker X 52 pinde = 10 cm X 10 cm, så ved jeg at 26 masker fylder 10 cm og 52 pinde fylder 10 cm. 
Dermed måler hver maske 10/26 cm og hver pind måler 10/52 cm.

For at strikke en hue i str. 3 mdr skal jeg slå 31 masker op og strikke 32 pinde i det første stykke af huen. Det vil sige når jeg tager mit vilkårlige garn og matchende pinde str, så skal jeg slå masker op indtil det måler (10/26)*31 = 11,9 cm og jeg skal fortsætte med at strikke pinde indtil det måler (10/52)*32 = 6,2 cm. Så passer størrelsen :-)

Denne hue tog derfor ikke ret lang tid at lave i det lækre tykke Merino Extra Fine fra Drops på pind 5! På toppen er huen pyntet med en kanin-kvast købt i den lokale garnforretning.





Huen er den første ting jeg har lavet til vores lille vinterbaby! Den ligger nu klar og venter på hylden, sammen med skildpadden :-)


8 kommentarer:

  1. Jeg elsker også djævlehuer! Virkelig god ide med den lille kvast!

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare skøn! Er vild med det vamsede udtryk og kvasten. Må se om jeg kan finde ud af a strikke sådan en også.. :-)

    SvarSlet
  3. Tak for kommentar Kabakü og Fru Tornholm! Ja, det er jo slet ikke til at stå for blandingen af lækker uld og så en vamset kvast :-)
    Du kan helt sikkert strikke en Fru Tornholm, det er forholdsvist simpelt :-) Ellers kan du evt hækle en hue.

    SvarSlet
  4. Hvor har du købt kvasten henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er købt hos Strikkefeen her i Frederikshavn. Kaninkvast til 25kr. Lignende kan fåes i de fleste garnforretninger.

      Slet
  5. Hejsa

    Det er bare en rigtigt fin hue. Har du en opskrift du vil dele?

    Mvh. Lise Sofie

    SvarSlet
  6. Vil du lave en opskrift med et forskellige størrelser? Jeg har termin i december og kunne godt tænke mig at lave et par forskellige størrelser i uld

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...