søndag den 9. oktober 2011

Lakridspulver

Mmmm.. Lakridspulver. jeg har lavet pære-marcipan cupcakes m. lakrids frosting på toppen. Mums det var en god cocktail. 

Cupcakes blev lavet på en alm. hvid kage dej bestående af

250 g blødt smør
300 g sukker
3 æg
375 g hvedemel
1 spsk bagepulver

1 spsk friskpresset citronsaft
2,5 dl mælk


Deri blev blandet
5 faste, modne pærer (ca. 750 g)200 g groftrevet marcipan4 tsk lakridspulver

Bagetid:
Ca. 35 min. ved 175°


Pærerne skæres i små stykker og vendes i citronsaft. 

Pisk smør og sukker sammen, til det smuldrer. 
Pisk æggene i ét ad gangen. 
Pisk blandingen, til den bliver let og luftig. 
Bland mel, bagepulver og lakridspulver. 
Vend det (drysset gennem en sigte) i smørblandingen, skiftevis med mælken. 
Vend marcipan og dernæst pærestykker og citronsaft i dejen. 
Fordel dejen i 24 amerikanske muffinforme (de eneste der kan holde formen trods dejens tyngde) og bag kagerne.
Lad kagerne køle af på en bagerist.


Put 12 kager i fryseren til en anden god gang, gør frosting klar til de sidste 12 :-)


Frosting (til 12 kager)
250 g flormelis
75 g smør
ca. 2 spsk mælk
2 tsk lakridspulver


Bland flormelis og lakridspulver og smuldr smørret i blandingen.
Tilsæt mælk og rør indtil frostingen er let og luftig, ca. 5 min.


Pynt kagerne og voila, søndagskagen er reddet :-)

Jeg har brugt lakridspulver fra Karamel kompagniet (kan dog ikke lige se produktet på deres hjemmeside... Jeg har købt det hos Agaven i Frederikshavn):


Update:
Her er billeder af kagen :-) Den bliver altså lige lovlig sød når man vælger både at putte så meget sukker i dejen + marcipan plus frosting! Så næste gang jeg selv laver denne kombi bliver det uden marcipan.




5 kommentarer:

  1. Lækkert :) Kunne jeg godt spise mens jeg sidder her og ser gossip girl.

    SvarSlet
  2. Det lyder meget interessant, den blanding. Jeg bogmærker, det skal jeg da prøve på et tidspunkt :)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg tror bestemt kop-kagerne vil passe godt til Gossip Girls :-)
    Pære og lakrids smager lækkert sammen. Vi fik kombien første gang på yndlingsrestauranten, her i Frederikshavn, Vægteren. Men vær obs på at hvis du bruger marcipan som jeg gjorde denne gang, bliver de MEGET søde :-)

    SvarSlet
  4. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag! :)

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elin! Du lyder som en robot… For jeg har nærmest kun vist 2 opskrifter i hele min blogs tid, det ville du vide hvis du havde kigget dig lidt rundt… Så altså nej tak til tilbuddet Robot-Elin….

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...