fredag den 31. januar 2014

Lækker uld bluse til mor

I mandags var jeg forhindret i at køre til kursus i Aalborg p.g.a. sne og kraftig blæst over Vensyssel. Jeg turde simpelthen ikke begive mig ud på vejene :-/
Det var rimelig fladt at sidde herhjemme og prøve sig frem med de tunge grafik programmer, men lidt har også ret. Jeg har SÅ mange ideer til hvad jeg gerne vil lave, men det tager godt nok lang tid at lære programmerne i Adobe pakken at kende, så ideerne må måske skaleres lidt ned ;-)

Om eftermiddagen og aftenen smuttede det her helt fantastiske tynde uldstof igennem maskinerne. Jeg har som mange andre fået stof hjem fra Stofdepotet.dk. 6 meter i alt, 4 meter tynd lækker uld og 2 meter vævet jaquard der nok bliver til bukser. 

Den sorte uld koster 80kr/m, der går 1,2m til en bluse str.38, det giver en pris på 96kr. Det synes jeg er en fin pris på en lækker uld bluse.

Udover at jeg er meget tilfreds med kvaliteten og den gode pris, så er jeg vildt stolt over finishen på blusen! Jeg synes simpelthen den sidder lige i skabet.

Mønster er 23042 fra Stof og Stil. Desværre er det ved at udgå, så du kan ikke finde det på deres hjemmeside, men skal søge direkte på artikelnummeret. Tilgengæld har jeg kun givet 10kr for mønsteret her i jan. 2014… Æhhh… jeg har lige søgt på det… det er allerede udsolgt. Æv. Så må I derude selv igang med at konstruere et lignende ærme (se her hvordan det ser ud). Jeg faldt for mønsteret da jeg så Nicoline/Himpsegimpses flotte udgaver. Du kan se dem her, her, herher og på her. Hun er bare så dygtig! Som I nok kan se arter de skønne pufærmer sig på lidt forskellige vis alt efter om du laves i kraftig jaquard eller tynd jersey. Jeg synes modellen er skøn og netop det at stofvalg giver forskellig effekt, gør at man vist sagtens kan have mange forskellige 23042-bluser/kjoler i skabet :-) 
Jeg har syet i str.38 (det bruger jeg ikke normalt, høhø), så mønsteret er altså til den store side. Jeg er nærmere str.40. Desuden er det kort på ærmerne, så næste gang lægger jeg 5 cm til på ærmelængden. 
Stof er som skrevet tynd uldstrik, du kan finde den lige her. Pris for bluse (1,2m): 96kr. Det er noget levende stof at arbejde med, men med lidt tålmodighed bliver resultatet super. 
Syteknikker I og med stoffet kan strække sig en del turde jeg ikke bruge almindelig ligeud sting, så hele blusen er syet udelukkende på h.h.v. overlocker og med tvillingenål i symaskinen. Det har givet SÅ lækker en finish og en trøje der har stræksømme over det hele. Dejligt.
Halskanten er overlocket på som en rib, uden stikninger, for at sikre fuld strækbarhed. Se f.eks. her hvordan man gør.
Ærmer og bundkant er lagt op med en tvillingenål til stretch og det giver en lækker afslutning. Det er lidt svært at se med sort tråd på sort stof, men se her hos Line hvordan det ser ud når man bruger tvillingenål (jeg har dog ikke overlocket som Line gør, kun brugt tvillingenål).
Desuden er ærmerne lagt op før de blev samlet og tilsidst har jeg hæftet overlock tråden og syet overlock "flappen" ind til ærmet med en almindelig nål på maskinen. Teknikken har jeg set her i Regenbodenbody videoen, ca. 12 minutter inde i videoen.

Jeg er virkelig begejstret over de "nye" teknikker til at arbejde i strækstof og jeg tror jeg kommer til at lave mange flere trøjer/kjoler til mig selv :-)










6 kommentarer:

  1. Hvor er den bare fin - og mange tak for alle linksene og de pæne ord :)

    SvarSlet
  2. Sikke en god ide at bruge uldstoffet til en fed bluse - uld er nu en dejlig ting i vinterhalvåret. Super flot bluse og dejligt med links :-D

    SvarSlet
  3. Så fin og perfekt syet ��

    SvarSlet
  4. Hvor er den blevet lækker i den tynde sorte uld. Købte selv mønstret i går i Stof & Stils butik i Aalborg - så det kan vist stadig lade sig gøre, at at opdrive enkelte størrelser i de fysiske butikker :)
    Jeg regner med at få lavet den i en hvid/marine stribet lækker jersey fra Stofdepotet... Måske allerede i dag, hvis jeg når det :)

    SvarSlet
  5. Åhh - hvor er den lækker, jeg må prøve at lave sådan et ærme på en bluse

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...